Rozliczenie podatkowe transakcji na wierzytelnosci

Uczestnik systemu sprzedaży pożyczek XXXX – Nabywca nabył w XXXX r. od Organizatora na podst. umowy przeniesienia prawa majątkowego wierzytelność z tytułu udzielonej pożyczki gotówkowej. Organizator przeniósł na Nabywcę wszystkie prawa jakie mu przysługują w stosunku do Dłużnika. Nabywca nie prowadzi działalności gospodarczej. Za wierzytelność o wartości XXXX zł Nabywca zapłacił kwotę XXXX zł. Różnica pomiędzy wartością nominalną wierzytelności a jej ceną nabycia jest Rabatem i stanowi kwotę XXXX zł.

Na wierzytelność składa się:

• kapitał XXXX zł ( w tym Rabat Nabywcy) oraz
  • odsetki kapitałowe w kwocie XXXX zł, które Dłużnik zobowiązany jest wpłacać zgodnie z harmonogramem spłat (przez ok 2 lata)

W roku 2017 Dłużnik spłacił Nabywcy część swojego zobowiązania , w tym: kapitał = XXXX zł oraz odsetki = XXXX zł 1.

1. Jak opodatkowane są kwoty uzyskane przez Nabywcę od Dłużnika? (z jakiego źródła – przychody z kapitałów pieniężnych?)
  2. Czy obok odsetek, rabat stanowi podstawę opodatkowania?
  3. Jakie zeznanie podatkowe Nabywca musi złożyć do urzędu skarbowego i które kwoty oraz w jakiej wysokości powinien w nim wykazać?
  4. Proszę o wskazanie optymalnego rozliczenia pod względem podatkowym realizacji (wpłat) przedmiotowej umowy. Najbardziej problematyczne dla mnie jest rozliczenie Rabatu, o ile konieczne. Może bowiem okazać się np., że wierzytelność będzie nieściągalna, i efekcie Nabywca poniesie „stratę” lub dokona zbycia tej wierzytelności.

W załączeniu przesyłam przykładową umowę przeniesieni prawa majątkowego oraz wskazuję adres strony internetowej Organizatora www.XXXX.pl, gdzie opisane są zasady funkcjonowania systemu.

Wygenerowano: 2024-05-19 01:13:29