Jednoosobowa sp. z o.o. i jednoosobowy zarząd a wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji

Jednoosobowa spółka z o.o., której jedyny udziałowiec (100% udziałów) jest prezesem jednoosobowego zarządu; pełni on swoją funkcję na podstawie aktu powołania; ustanowione jest mu wynagrodzenie na podstawie uchwały nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników (można powiedzieć jego samego, bo on jest jedynym wspólnikiem);

Wynagrodzenie to:

1. zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art.13 pkt 7 updof,
  2. spółka jako płatnik potrąca zaliczkę na podatek dochodowy (18% do pierwszego progu podatkowego) minus wcześniej koszty uzyskania przychodu - 111,25 m-cznie,
  3. spółka jako płatnik wpłaca pobraną zaliczkę do 20-tego następnego m-ca do US,
  4. spółka jako płatnik do końca stycznia następnego roku wystawia PIT-4R oraz PIT-11 do końca lutego następnego roku,
  5. spółka od tego wynagrodzenia (za pełnienie funkcji prezesa zarządu) nie nalicza żadnych składek ZUS,bo przepisy o "ZUS" nie wymieniają pełnienia funkcji członka zarządu jako tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
  6. prezes jako podatnik do końca następnego roku rozlicza się z w/w wynagrodzenia na druku PIT-37.

Pytanie: czy to wynagrodzenie jest dla spółki z o.o. kosztem uzyskania przychodu i czy uchwała zgromadzenia wspólników określająca wysokość tego wynagrodzenia mogła być sporządzona w zwykłej formie pisemnej, a nie w formie aktu notarialnego? Czy Prezes jako podatnik w zeznaniu rocznym PIT-37 obliczając podatek odejmuje od niego kwotę wolną od podatku, tj. 556,02?

Wygenerowano: 2024-05-06 04:58:18