Podatki a rozliczenia konsorcjum budowlanego

Zwracam się z prośbą o wycenę opinii dotyczącej zakwalifikowania poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w firmie G. Firma G to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, księgowość uproszczona w formie PKPiR, czynny podatnik VAT.

1. Sprawa z firmą B.
  2. Firma G z firmą B w 20XX roku zawarły umowę konsorcjum na wykonanie boisk sportowych, rolę lidera pełniła firma G, która miała wykonać cały przedmiot zamówienia, zaś partner miał wykonać nawierzchnie. Umowa konsorcjum określała obowiązki członków oraz ich odpowiedzialność. Wobec Zamawiającego (gminy) członkowie odpowiadali solidarnie za wszelkie zobowiązania powstałe w ramach kontraktu, wobec siebie zaś odpowiedzialność była tak ukształtowana, że członek, który jako dłużnik solidarny spełnił świadczenie z tytułu wykonania kontraktu mógł dochodzić regresem tego świadczenia od konsorcjanta, który ponosił odpowiedzialność za to świadczenie.
    Inwestycje były dwie z Gminą B i z Gminą X.
  3. Gmina X W związku z nieterminowym wykonaniem robót Gmina X naliczyła kary umowne za opóźnienie i dokonała kompensaty swojej należności . Firma G nie uznała skuteczności dokonanego potrącenia i wystąpiła przeciwko gminie X o zapłatę należnego mu wynagrodzenia. Firma B wystąpiła do firmy G o zapłatę za wykonane nawierzchnie, najpierw wezwania do zapłaty, kolejno sprawa trafiła do sądu. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.
  4. Na podstawie wyroku sądu apelacyjnego  Zdaniem sądu Gminie X kary przysługiwały z tytułu zwłoki w zakończeniu przedmiotu umowy, a więc za zawinione opóźnienie w wykonaniu prac, ale część okresu została uznana za opóźnienie z przyczyn usprawiedliwionych. W związku z tym Gmina X nie mogła naliczać kar umownych za pełny okres i w tym zakresie zwolnił z odpowiedzialności wobec firmy B określonej za zasadzie winy, w konsekwencji sąd obniżył wysokość wynagrodzenia należnego firmie B o XX% w stosunku do wyroku sądu I instancji. Gmina X

Druga sprawa

1. Gmina XX odstąpiła od umowy z przyczyn zawinionych przez wykonawcę (niewłaściwie wykonane prace przy użyciu niewłaściwych materiałów). W wyniku negatywnej oceny jakości wykonanych robót przez firmę G i odstąpienie od umowy przez Gminę XX z przyczyn zawinionych przez wykonawcę Firma B nie mogła dokonać zafakturowania własnych robót i ich rozliczenia z Gminą XX.
  2. W 2018 roku po wyroku sądu apelacyjnego firma G zapłaciła firmie B należność główną, odsetki, koszty procesu. Firma B zleciła tez sprawę do egzekucji komorniczej, komornik naliczył opłatę egzekucyjną, która została zapłacona.

Pytania:

Czy można potraktować poniesione wydatki jako wynagrodzenie za należną pracę dla firmy B i zaliczyć w kup 2018 r. poniesione wydatki, czyli:
a. Należność główną
b. Odsetki
c. Koszty procesu
d. Opłatę egzekucyjną.

2. Sprawa z gminą X.
W związku z nieterminowym wykonaniem robót Gmina X naliczyła kary umowne za opóźnienie i dokonała kompensaty swojej należności . Firma G nie uznała skuteczności dokonanego potrącenia i wystąpiła przeciwko gminie X o zapłatę należnego mu wynagrodzenia (wystawione XXXXXX faktury VAT). Sprawa zakończona wyrokiem sądu apelacyjnego w XXXX roku. Sąd apelacyjny uznał w części okres usprawiedliwionego opóźnienia i zweryfikował wysokość kary umownej. Uznał, że prace zostały wykonane w całości i bez wad, wobec tego ustalił miarkowanie kary umownej, tym samym zmniejszyła się kara po zmiarkowaniu. Gmina X w XXXX dokonała przelewu jako odszkodowania zasądzonej kwoty z odsetkami i kosztami sądowymi. Jeśli faktury były wystawione w XXXX roku, przychód wykazany, podatki odprowadzone, czy można zaksięgować różnicę wynikającą z wyroku (miarkowanie kary) pomiędzy przychodem a kwotą faktycznie otrzymaną czy odsetki należy zaksięgować?

Informacje uzupełniające:
Faktura dla gminy XX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.
Sprawa z gminą XX jest w toku w sądzie apelacyjnym.

Wygenerowano: 2024-04-25 18:14:35